Tryghed i praksis - kompetenceudvikling i daginstitutioner

Jeg tilbyder kompetenceudvikling og praksisnære forløb for daginstitutioner og kommuner – med afsæt i Tryghedscirklen og Se Barnet Indefra.

Med et nysgerrigt og respektfuldt udgangspunkt hjælper jeg personalegrupper med at forstå barnets behov bag adfærd – og skabe fælles forståelse og styrket trivsel i hverdagen.

Kontakt mig
Læs anbefalinger

Tryghed i Praksis

Forløb for daginstitutioner og kommuner - kontakt for konkret tilbud.

Formålet med forløbene er at skabe øget trivsel og udvikling i daginstitutioner via Tryghed i Praksis.

Forløbene bygger på evidensbaseret programmer COS-C (Circle of Security - Tryghedscirklen) og Se Barnet Indefra og har til formål at styrke personalets evne til at forstå og møde barnets følelsesmæssige behov med særlig opmærksomhed på, hvordan den voksne kan være barnets trygge base og sikre havn i hverdagen og samtidig at få øje på, hvordan egne følelser og reaktioner påvirker relationen.

Forløbene henvender sig til alle institutioner som gerne vil skabe praksisnær forståelse, refleksion og handlingsorienterede kompetencer omkring børns følelsesmæssige udvikling og trivsel samt tryghed og struktur i børnegruppen. Institutioner med rekrutteringsudfordringer og behov for at løfte kvaliteten uden at kræve formel pædagoguddannelse, fx for institutioner med uuddannede eller nyansatte medarbejdere.


Workshop – Tryghed i Praksis 

Varighed: 2 mødegange á 3 timer 

Deltagerantal: Hele institutioner 

Indhold:

  • Introduktion til Tryghedscirklen / Se Barnet Indefra og kendskab til de grundlæggende begreber.

  • Forståelse af barnets følelsesmæssige behov bag adfærd.

  • Fokus på personalets rolle som omsorgsperson og relationers betydning.

  • Refleksionsøvelser ud fra personalets egen daglige praksis.

Inkluderer:

  • Opstartsmøde med ledelsen.

  • Forberedelse og materiale til hver mødegang.

  • Korte refleksionsopgaver til brug mellem møderne.

  • Afrunding med anbefalinger til det videre arbejde.

Velegnet til: Institutioner, der ønsker et fælles sprog og en introduktion til Tryghedscirklen.

Forløb – Tryghed i Praksis - Fra forståelse til handling
Varighed: 4 mødegange á 3 timer eller efter individuel aftale. 

Deltagerantal: max 10 medarbejdere pr. gruppe. 

Indhold:

  • Facilitering af fuldt COS-C eller Se barnet indefra program og dybdegående forståelse af grundlæggende begreber.

  • Redskaber til at støtte barnet i følelsesmæssig regulering.

  • Fokus på den voksnes følelser og reaktioner i mødet med barnet.

  • Implementering af Tryghedscirklen i personalets daglige praksis.

  • Refleksionsøvelser ud fra personalets egen daglige praksis. 

  • Øvelser i praksis mellem mødegangene

Inkluderer:

  • Opstartsmøde med ledelsen.

  • Forberedelse og materialer til hver mødegang.

  • Refleksionsopgaver til brug mellem møderne.

  • Kort evalueringsproces med ledelsen herunder opsamling og anbefalinger.

  • Deltagerdiplom

Velegnet til: Institutioner, der ønsker at skabe varig forandring, kompetenceløft og fælles faglig forståelse.

Muligheder og tilpasninger

  • Forløbene kan skræddersys i omfang og form.

  • Transport i Storkøbenhavn er inkluderet, øvrige steder tillægges kørsel.

  • Der kan tilkøbes individuelt sparringsforløb eller forældreaften som supplement.

Forældreaften : Se bag dit barns adfærd – og forstå dets behov

En faciliteret forældreaften om at forstå og møde barnet bag adfærden

Når børn reagerer stærkt, handler det sjældent om trods eller vilje, men om følelser, der er svære at håndtere. Som forældre kan det være udfordrende at bevare roen, når barnet nægter at tage med hjem, ikke vil afleveres, eller bryder sammen midt i ulvetimen.

Denne aften giver forældre mulighed for at stoppe op, genkende sig selv og hinanden – og få øje på barnets følelsesmæssige behov bag adfærden. Jeg faciliterer samtalen med korte oplæg, refleksionsspørgsmål og små øvelser, der hjælper forældrene med at genkende deres egen hverdag og dele erfaringer i et trygt rum.
Det er ikke et traditionelt foredrag – men en levende og nærværende aften, hvor forældre får mulighed for at mærke, tænke og tale sammen.

Aftenen varer ca. 2 timer og kan afholdes i institutioner, skoler eller kommunale sammenhænge.
Aftenen tilpasses altid målgruppe og kontekst.